vietnam2012

Av Angeliqa och Ellinor - 1 maj 2012 16:48

Jösses.. Nu var det länge sedan vi uppdaterade här!

Nha Trang var det bästa stället vi besökt i Vietnam. Det är ett ställe jag varmt rekomenderar. Det finns allt för alla. Sol och bad, stranden var jättefin och lång, varmt i vattnet, solstolarna kostade lite och ingenting och det kom gubbar som erbjöd en madrass (en tjock och mjuk en) utan kostnad. Hellyxigt. Sen berättade vi om alla skaldjur och fiskar man kunde beställa och få grillade direkt vid solstolen - du behöver inte ens kliva upp annat än för att svalka sig i havet eller för att besöka toaletten efter allt vatten du hinkat i dig!

På lördagen den veckan vi besökte Nha Trang åkte vi världens längsta linbana på havet över till en liten ö - Vinpearl land. Där fanns allt möjligt. Vattenland för vuxna och barn. Delfinshow, akvarium där man kunde titta på massa exotiska fiskar, en strand, och vilken strand sedan. Bilder finns sen förra inlägget.

Barer, klubbar, vattensporter, shopping, sightseeing och många sevärdheter. För den som har tid så ska man absolut besöka Da Lat. Det var många vi träffade som rekomenderade det, men det är 20 mil (ungefärligt) och vi kände att vi inte riktigt hade den tiden...

Efter 5 dagar som formligen flög iväg så bar det av till Phu Quoc.

Föreställ er detta:

Kritvit strand, kristallklart hav. Vi fick en egen bungalow och hade 20 meter ner till havet. Ingen störande trafik som konstant tutar och gasar, inga jobbiga försäljare som kommer och tjatar var tredje minut om att man ska köpa armband, tavlor, frukter, kakor eller något annat helt onödigt kraffs. Knäpptyst och massvis med restauranger längs strandlängan. PARADIS!

Första Ellen säger: Jag kommer vara så uttråkad om 4 dar, de har inget Wi-Fi...

Nä, det stämde, internet och strömmen fungerade väl ungefär som den själv ville och regnade det så fanns det inte heller så mycket mer att göra. Men jag älskade det. Ladda batterierna, sola och inte behöva göra någonting. Det är för mig paradiset!

Utsikten

Vår bungalow

De 5 dagarna passerade och det var dags för utcheckning. Kvinnan i receptionen skulle ha 275 dollar. Jag troddejag skulle smälla av. Ellen hade redan betalt detta då hon bokade rummet, varför skulle vi betala en gång till??

Med 40 minuter kvar innan flyget skulle gå får vi inte checka ut från hotellet. De ska ha betalt. Så två upprörda tjejer som argumenterar med hela personalen gav tillslut upp och betalade två gånger för hotellet. Taxin sniglade sig fram för att hämta upp oss och när den äntligen var på väg bad vi honom att gasa på eftersom incheckningen stängde om 8 minuter.  När han sedan sniglade sig fram i 20 km/h brast det för denna tjejen. Jag har nog aldrig rytit ifrån så som jag gjorde på den stackars killen, men klev på gasen, det gjorde han allt. Vi hann checka in och vi hann med planet - tack gode gud för det!

Saigon... Farligt ställe

Shoppingen är helt otrolig!!

Nu har vi en heldag kvar innan det är dags att bege sig hemåt till Sverige. Helt obegripligt, som vi längtat att få komma hem, men samtidigt lite vemodigt att lämna allt detta, alla intryck, det njutbara livet att få "vara" att kunna gå ner och äta en underbar frukost på subway, eller lyxen att gå ner på stranden och bli serverad dryck och mat. I love it, men det ska bli så skönt att komma hem! Till sin egen säng och tystnaden, framförallt tystnaden!

Imorgon ska vi besöka tunnlarna. Blir nog spännande!!

Lite bilder

Brukar kunna säga att de bara har för små skor i detta landet, detta bevisar motsatsen...

"Buy one bucket of drink - very cheap"

kostade 40.000 VND = 12 SEK...

Ser ut att vara hämtat direkt från sandlådan..

Av Angeliqa och Ellinor - 24 april 2012 12:06

Vistelsen i Nha Trang har nog varit den bästa på hela Vietnamresan och vi ångrar nu i efterhand att vi inte la fler dagar där. perfekt strand och mycket sevärdheter att fördriva tiden med.

På lördagen åkte vi ut till Vinpearland.

Åkte först världens längsta linbana över havet. Kändes som en evighet och när vi närmade oss ön såg vi hur fantastiskt vackert det var där. Turkostblått hav och kritvit strand.

Började att bara kolla in omgivningarna. Såg en jättelång "berg-och-dal-bana" som gick upp i bergen så man såg utsikten, men just när vi var där var den nere för reparation. Hade nog varit en häftig upplevelse. Sen gick vi på akvarium och tittade på fiskar, åkte ett rullband och tittade på en sjöjungfru som simmade runt. Alla barnen var helt lyriska och skrek och bankade på glaset.

Sen skulle Ellen prova parasailing. Åka fallskärm bakom motorbåt. jag som i stort sett är rädd för precis allt, höll mig kvar på land trots övertalning från en överpeppad Ellen.

Hon kopplade fast och sprang iväg efter båten med ett skrik och sen var hon uppe i luften. Hon blev doppad några gånger i havet innan det var dags för landning. Vi hade sett inne i Nha Trang att alla fått landa på land, men här landade man i vattnet. Dock hade Ellen oturen att få linorna runt halsen och bli neddragen under vattnet. Resulterade i otroligt sexiga brännmärken på halsen. (Hon går dock runt och säger att jag försökt strypa henne i sömnen) =P

Just nu befinner vi oss på Phu Quoc, men internet är värdelöst så uppdaterar om de sista dagarna i Nha Trang och Phu Quoc när vi åker till Ho Chi Minh City på lördag (sista anhalt innan hemfärd)

Vi hörs!! :)

Av Angeliqa och Ellinor - 22 april 2012 03:57

I tisdags var det sista dagen i Da Nang, som varit vårt hem de senaste 11 veckorna. På dagen var vi iväg och köpte blommor åt våra lärare och studenterna som hjälpt oss med så mycket. Vi hade bjudit in dem på middag på måndagen, men de hade ingen tid så de bjöd in oss på middag på tisdagen istället. Väldigt trevligt, massa öl, och många smårätter. Satt och skrattade och pratade lite minnen innan Dr. Dung bröt vårat hopp om att slippa karaoke som är Vietnamesernas stora passion. Dock då de bara hade en engelsk låt: ABBA- Happy new year som ingen av oss kunde särskilt bra, så föreslog de att vi skulle sjunga en svensk låt. (jättesmart, för då fattar de inte när vi sjunger fel)

Valde en riktigt klämkäck sådan: Blackjack - Inget stoppar oss nu. Livebandet ackompanjerade riktigt bra när vi tog ton acapella och publiken såg mest chockade ut. Vet inte om de var för att de såg två utländska tjejer sjunga den töntigaste låten ever eller om det rent av lät förjävligt? Vad vet jag, men roligt hade vi verkligen!

På onsdagmorgonen blev vi upphämtade av våra vietnamesiska vänner som tog med oss på frukost. En gryta med stekt ägg, stekt kött, en gigantisk köttbulle och grönsaker. Riktigt bra start på morgonen. Dock blev vårt besök på Burger King på flygplatsen som vi sett fram emot sååå länge inställt då vi var så mätta. Fick skjuts ut till flygplatsen av skolan och stod där och kramades och sa hejdå innan vi hoppade på vårt propellerplan till Nha Trang!

Landningen var fruktansvärd. Piloten sjönk i fart och höjt VÄLDIGT snabbt och sen låg vi på jättelåg höjd jättelänge och planet började gunga från sida till sida väldigt kraftigt och man såg hur flygvärdinnan krampade sig fast och allt fler och fler höll i sig för glatta livet. När vi väl var nere på marken tvärnitade piloten i samma sekund hjulen tog i mark så han fick pladd på planet och det började svänga riktigt kraftigt. NU satt ALLA och höll i sig och många skrek rätt ut av rädsla. Och jag som är så fruktansvärt flygrädd satt helt knäpptyst och trodde att detta var slutet. Men vi alla överlevde även denna resa. Har tre propellerplan till att se fram emot på vår resa.

Idag är sista dagen i Nha Trang, vilket känns oerhört tråkigt. Detta är verkligen paradiset. Stranden är riktigt fin och vattnet riktigt kristallklart. Solstolarna på stranden är riktiga lyxvarianter med en tjock madrass som en kille kommer och delar ut till en. Tanter kommer förbi utan att vara påträngande. Man ser att de har kallt att dricka så man vinkar lite lätt och man får öl, vatten eller annan dricka för en otroligt liten peng. Sen vid lunchtid kommer nästa gäng tanter med massa hinkar och en liten grill där de grillar seafood precis bredvid solstolen. Vi fick in massor, inklusive en hummer för 200.000 Dong = ca 70 kr. När man ätit färdigt hämtar de igen tallriken och städar upp efter en. LYX kallar jag det

Riktigt gott!!!

Soliga hälsningar från Nha Trang

Av Angeliqa och Ellinor - 16 april 2012 11:58

Fredagen var sista dagen på praktiken så vi hade med oss en gigantisk tårta för att visa vår uppskattning. Dessvärre verkade inte tårtan vara någon större favorit på avdelningen då de efter varje tugga log stort mot oss och suckade igen inför nästa. Vi sa hejdå och begav oss ner till stranden med ett leende på läpparna. Nu har vi semester!

På lördagsmorgonen ställde vi väckarklockan och hyrde oss en moped. Det var dags att besöka det omtalade Ba Na Hills. Sagt och gjort. Från storstadsmullret till bergen. Vilken ny. otroligt vackert om än landets fattighet gjorde sig påmind. På ena sidan vägen fanns små skjul och mögliga byggnader där familjerna hängde tvätt och lagade mat, barnen lekte  farligt nära gatorna och gubbarna satt och drack öl. På andra sidan vägen byggdes nya lyxiga hotell med havsutsikt, fina restauranger och hus med pool. Sådana kontraster.

Väl framme rann svetten. Bland de varmaste dagarna och luften stod verkligen stilla. Svalkade oss med lite vatten innan vi köpte biljetterna upp till berget. 300.000 Dong kostade det. = 100 kr.

Senare på kvällen mötte vi upp de andra svenska studenterna och gick till vårt favoritställe - Bread of Life. Pizza och hamburgare gjorde magen glad och vi gick vidare till tjejernas hotell för lite förfest. Hamnade lite senare på ett uteställe med bra dunka-dunka musik. Dansade och svettiga och drack goda drinkar. Mellanlandade på en pub för lite kallt vatten och mindre ljudvolym innan vi kom hem till våra hotell och kröp ner lagomt trötta =)

På söndagen åkte vi iväg till Hoi An igen för att Ellen skulle fixa det sista på sin balklänning som hon inte var nöjd med. För att fördriva tiden gjorde vi lite pedikyr då den gamla flagnatbort och var riktigt ful. Tjejen känner lite snabbt på mina hälar och utbrister att de är stenhårda.. Sen skulle hon visa ett sätt som gjorde dem mjukare... Fram kommer ett rakblad och hon karvar bokstavligen bort död hud från mina fötter. för 70 spänn så har hon gjort våra fötter babymjuka. Väl investerade pengar!

Av Angeliqa och Ellinor - 10 april 2012 11:14

Känsliga tittare, klicka på krysset längst upp i det högra hörnet på skärmen!!

Av Angeliqa och Ellinor - 8 april 2012 11:35

Ja, detta är ett väldigt kärt resmål vi besöker så många gånger om. Denna gång den fjärde i ordningen.

Väckerklockan ringde i ottan så vi skulle vara på väg och fixa balklänningarna det första vi gjorde. Hoppade i vanlig ordning på den gula lokalbussen - den man får hoppa på i farten och hoppas man får en plats att sitta på. Fick stå i stort sett hela resan, ett säte vart ledigt men jag offrade den för en liten liten tant som kom i sin pyjamas. Tanten bredvid tyckte det var otroligt snällt gjort och tackade flera gånger!

När vi väl anlände på busstationen så samlades 13 gubbar som ville erbjuda skjuts på moppe. Man kan väl jämföra deras entusiasm med hysteriska fans som väntar på justin bieber efter en konsert. Det rycks, det skriks, det dras och det trängs. Allt för att varje en av dem ska få nån att skjutsa in till stan. Det tar ungefär en kvart att gå så vi dör nog inte av promenaden som de gärna vill låta oss tro att vi kommer göra.

Vi kikade runt lite snabbt, efter dessa 4 vändorna börjar man lära sig vilka ställen man ska undvika och vilka man kan komma tillbaka till. Dock valde vi en helt okänd skräddare då vi såg att de hade liknande klänningar ute i butiken som vi var på jakt efter. Vi visade bilderna vi hade med oss och de började skissa upp hur vi ville ha dem. Sen togs måtten. Ja kära nån, allt mättes, halsbredd, armbredd, axelbredd, bröststorlek, midjan, magen, höfter på fyra olika ställen, runt låren och hur lång man slutligen ville ha den. Fick välja färg. Färgskalan var stor, men ändå svårt att bestämma sig! Jag visste att min skulle vara vit redan innan men bandet runt midjan fick bli mörkröd. Jag är oerhört nöjd med min! Ellen valde en gul med blankt band i midjan och en ursnyggt släp efter.

Butiken hette Blue.

Sedan på eftermiddagen, när solen stod som högst på himlen, då normalt folk tänker stranden, nej nej, då väljer dessa töser att hyra sig en moppe då detta blivit en rolig sysselsättning i kontrast från att promenera överallt. 4 mil senare och svetten rinnandes från alla möjliga ställen hoppade vi av mopederna, köpte en biljett för 20 kr och besökte My Son.

Mỹ Sơn är ett tempelkomplex av religiösa byggnader som byggdes mellan 300 och 1100-talet och är byggda för att spegla olika gudars gudomliga hemvist. Templen har plundrats och under vietnamkriget förstördes flera tempel av bombningarna.

Sen bar det av 4 mil hemåt igen då åskan började mullra högre och högre från bergen. Vi återlämnade mopeden och beställde lite roomservice för att få lite energi. Varma mackor med skinka och ost att äta i sängen framför tv'n. Det var guld värt måste jag säga! Duschade lite snabbt och sedan ner igen och prova klänningarna. Min balklänning var inte ens färdig så jag fick komma precis då de skulle stänga men examensklänningen satt som ett smäck! Ellen hade beställt en "den lilla svarta" som behövde lite justering och en balklänning som även den behövde lite justering. Det blev en sen middag och sedan direkt till hotellet för att sova.

Hotellfrukost är nog något man ALLTID ser fram emot, men här är nog skeptisen stor när man kommer ner och ska utforska vad det bjuds på. Idag did I go bananas on the bananacake. Det fanns att välja på rostat bröd, kokt ägg, stekt ägg, omelett, färsk frukt, kaffe, the, juice och COCA-COLA, muffins och banankaka! MUMS! Så positivt överraskade måste jag säga.

Bussen tillbaka till Da Nang blev oerhört spännande. En av killarna som kastarpå folk. Ja för man blir bokstavligen inkastad , eller avkastad för den delen. Han skulle ABSOLUT sitta bredvid mig på bussen. Han trängde sig in längst bak där vi satt fyra västerlänningar och trodde vi satt tight redan då. Sen sätter han sig bredvid mig och lutar sig fram och lägger sin arm över mitt ben. Jag försöker skaka av mig honom. Kände inte för att ha en liten pojke med rynkiga och blåa händer nånstans i närheten. Sen märker jag att han sitter och tittar ner i urringningen, jag tittar lite snabbt på honom med en arg blick och han tittar snabbt bort. Går nån minut så sitter han nästan helt nedåtlutad och stirrar. Jag vänder mig sakta och blänger på honom, några sekunder går och sen tittar han långsamt långsamt upp och försöker se förvånad ut. Han inser att han inte kommer nånstans med mig så han går och ställer sig i trappen och börjar smeka Ellen lite lätt på låret istället. Vi krossade nog hans hjärta riktigt hårt då vi bara hoppade av bussen utan att säga hejdå. Ja stackars lilla pojke med skrynkliga och blå händer.

Första gången jag ser ngt som är handikappanpassat i detta land. Dock förstår jag inte poängen då trottoarkanterna i övrigt är så pass höga att man själv får kämpa för att ta klivet upp.

Please come in my sopp, you wanna buy? Try something on, if you donät like it's OK.

Jobbiga är att har de fått på en ett plagg och man inte tycker om det så ska de envisas med att de kan göra den så den passar bättre eller att de kan ändra den så man får den som man vill.. It only cost 25 dollar for you my friend. Priset stämmer aldrig då du gjort nån ändring - de måste ju använda mer tyg då man är större än deras provplagg.. jo jag tackar jag! men mycket fint har dem!

Vårat favorithak. Fiket på hörnan där vi kan titta på allt folk. Jättemysigt!

En av alla små mysiga gränder att promenera i.

Av Angeliqa och Ellinor - 5 april 2012 13:27

Idag har vi ÄNTLIGEN fått komma till angion! Det var jätteintressant och det finns många likheter så vi blev posititv överraskade över upplevelsen. Så nästa tisdag ska vi dit igen om det finns patienter. Verkar vara tisdagar och torsdagar de bokar in patienter. Idag fick vi stå ombytta med blyförkläde i ett väldigt varmt rum. När svetten runnit en stund kommer de på den smarta idén att man kan starta AC'n. Thank You!

I övrigt trivs vi hundra gånger bättre på C-hospital som vi fått vara på denna vecka. Personalen och studenterna vill fråga om allt, vill prata även om engelskan tryter. Jättekul och tiden går betydligt fortare! Teknikerna och läkarna förklarar allt och jättegärna så vi får ut så mycket mer av denna praktiken!

Idag efter praktiken hyrde vi oss en moppe för 250.000 Dong (83 SEK) och tankade en halvtank för 70.000 Dong (23 SEK). Sen bar det iväg upp mot bergen och Monkey Moutain. Vägen upp var brant och slingrig. Solen stekte men utsikten var underbar. Det bästa var när vi kom till toppen och stängde av moppen... Knäpptyst. För första gången på två månader och det var så skönt för öronen att få den avkopplingen!

"The Ride"

"The View"

Vid ett annat utsiktsställe träffade vi på ett gäng turister som var på utflykt från Hoi An. En av fransmännen som kom fram gav oss en flaska iskallt vatten. Underbara människa!! Pratade en stund med en gubbe från Australien som berömde mig för mitt engelska uttal. Kan man ju sträcka på ryggen för! :)

Da Nang i bakgrunden

Jag och den lilla statyn

Av Angeliqa och Ellinor - 3 april 2012 11:59

Torsdagen bar iväg mot de norra delarna av Vietnam och siktet inställt på huvudstaden Hanoi. Anlände riktigt sent på flygplatsen och det var dags att jaga taxi. Vi hade läst att det skulle kosta runt 160.000 Dong att ta sig från flygplatsen in till staden men som vanligt ska man inte tro på allt man läser. Vi pratade med en del taxichaufförer och alla sa att de kunde göra ett specialpris för oss - bara 500.000 Dong. Vi tyckte detta lät oerhört mycket, men som tur var fanns det två engelsmän som inte hade boende för natten så de hakade på oss och var villiga att dela på taxipriset. Chauffören sa taxameter innan vi hoppade in och vi brydde oss inte längre om det kunde komma kosta mer då vi var fler som delade på priset. Väl framme slutade summan på 315.000 Dong enligt taxamtern och när vi hoppade ut skulle taxixhauffören ha 500.000 som han sagt från början. jag är väldigt glad att de där engelsmännen följde med för de kunde ryta ifrån och sa att antingen fick chaffisen 315.000 eller inget. Han tog sina 315.000 (=ca 120 SEK). Sen var hotellet helt nedstängt och killarna fick inget rum för natten utan blev hänvisade till grannhotellet.

Vårt rum.. ja, det var litet med en toalett. inga fönster förutom det som ledde ut i korridoren. Luktade mögel som försökt döljas av klor, men det gick iaf att somna gott efter en lång dag.

Dagen därpå gick i shoppingens tecken. En stor marknad där vi fyndade en hel del och en nattmarknad där vi fyndade ännu mer. Hittade ett kebabställe så Ellen var lyckligaste än lyckligast! Smakade riktigt bra som ett avbrott från ris och kycklingen! Gick till en teater där de visade en dockteater på vatten. "Water puppet show". Ingen höjdare, men 33 kr spenderade så kändes det väl inte som världens undergång!

Efter det mötte vi upp de svenska killarna och gick för att boka kryssning ut till Halong Bay. Ett av de sju världsnaturundren. Notan hamnade på 105 dollar. Och vi valde en finare och dyrare båt bara för att få känna att man njöt av upplevelsen till fullo. Dumt att snåla in och sitta på en unkig båt och vantrivas när man kan lägga på några kronor och hoppas på att allt lever upp till förväntningarna. Det var värt varenda krona!!

Bussen kom och hämtade oss på söndagmorgonen. Resan ut till Halong Bay tog ungefär 4 timmar. Rätt skumpig och ryckig resa så när man fick stiga ombord på båten så glömdes det rätt snabbt bort. Checkade in på våra rum som höll riktigt hög standard med fin toalett och riktig duschkabin. Stenhårda sängar men av nån anledig somnade vi lika gott för det! =)

Vi åt lunch ombord på båten som bestod av jätteräkor, ris, kött, fisk och pommes som smakade socker.. (?) Sedan bar det iväg till en gigantisk grotta som är helt omöjlig att beskriva och helt omöjlig att få med på bild för att ens skapa den rättvisa. Men underbart vackert och utsikten därefter. Underbar.

Vi åkte sedan vidare till en strand där de som ville fick bada och vi andra klättrade upp för ett berg. Trodde aldrig det skulle ta slut. Svetten rann, hjärtat slog så hårt att jag trodde ni i Sverige skulle höra det. Men så fort man var uppe på toppen och såg utsikten.. var det så värt det.

Tillbaka på båten igen vart det dags för middag. Än en gång massa mat. Kött, fisk, ris och grönsaker. Mätta i magarna så avslutade vi kvällen uppe på däck med varsin dricka. I mörkret kunde man höra försäljarna tuffa omkring med sina båtar och ropa "helloooooooo, wanna buy.. hellooooo, madamee, wanna buy"

Somnade gott och upp tidigt för frukost som bestod av rostat bröd, en skinkbit och omelett.

Kl 9 bar det av till the floating market och paddla kajak och titta lite på omgivningarna och sedan var det cookingclass där man fick lära sig att rulla vårrullar. Dessa tillagades sedan som man fick njuta av i väntan på lunchen som serverades precis innan vi var tillbaka på fastlandet och resan tillbaka till Hanoi skulle ta fart.

Haft en helt underbar helg och de var värt varenda krona!

"Do not swim without taking care by our crew member"...

Fin utsikt va?

Följ vår resa!
Mellan den 4 februari och 4 maj befinner vi oss på andra sidan jordklotet i Vietnam för att göra praktik och skriva examensarbete!

Så håll i hatten, nu blir det åka av!