vietnam2012

Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Hanoi och Halong Bay

Av Angeliqa och Ellinor - 3 april 2012 11:59

Torsdagen bar iväg mot de norra delarna av Vietnam och siktet inställt på huvudstaden Hanoi. Anlände riktigt sent på flygplatsen och det var dags att jaga taxi. Vi hade läst att det skulle kosta runt 160.000 Dong att ta sig från flygplatsen in till staden men som vanligt ska man inte tro på allt man läser. Vi pratade med en del taxichaufförer och alla sa att de kunde göra ett specialpris för oss - bara 500.000 Dong. Vi tyckte detta lät oerhört mycket, men som tur var fanns det två engelsmän som inte hade boende för natten så de hakade på oss och var villiga att dela på taxipriset. Chauffören sa taxameter innan vi hoppade in och vi brydde oss inte längre om det kunde komma kosta mer då vi var fler som delade på priset. Väl framme slutade summan på 315.000 Dong enligt taxamtern och när vi hoppade ut skulle taxixhauffören ha 500.000 som han sagt från början. jag är väldigt glad att de där engelsmännen följde med för de kunde ryta ifrån och sa att antingen fick chaffisen 315.000 eller inget. Han tog sina 315.000 (=ca 120 SEK). Sen var hotellet helt nedstängt och killarna fick inget rum för natten utan blev hänvisade till grannhotellet.

Vårt rum.. ja, det var litet med en toalett. inga fönster förutom det som ledde ut i korridoren. Luktade mögel som försökt döljas av klor, men det gick iaf att somna gott efter en lång dag.

Dagen därpå gick i shoppingens tecken. En stor marknad där vi fyndade en hel del och en nattmarknad där vi fyndade ännu mer. Hittade ett kebabställe så Ellen var lyckligaste än lyckligast! Smakade riktigt bra som ett avbrott från ris och kycklingen! Gick till en teater där de visade en dockteater på vatten. "Water puppet show". Ingen höjdare, men 33 kr spenderade så kändes det väl inte som världens undergång!

Efter det mötte vi upp de svenska killarna och gick för att boka kryssning ut till Halong Bay. Ett av de sju världsnaturundren. Notan hamnade på 105 dollar. Och vi valde en finare och dyrare båt bara för att få känna att man njöt av upplevelsen till fullo. Dumt att snåla in och sitta på en unkig båt och vantrivas när man kan lägga på några kronor och hoppas på att allt lever upp till förväntningarna. Det var värt varenda krona!!

Bussen kom och hämtade oss på söndagmorgonen. Resan ut till Halong Bay tog ungefär 4 timmar. Rätt skumpig och ryckig resa så när man fick stiga ombord på båten så glömdes det rätt snabbt bort. Checkade in på våra rum som höll riktigt hög standard med fin toalett och riktig duschkabin. Stenhårda sängar men av nån anledig somnade vi lika gott för det! =)

Vi åt lunch ombord på båten som bestod av jätteräkor, ris, kött, fisk och pommes som smakade socker.. (?) Sedan bar det iväg till en gigantisk grotta som är helt omöjlig att beskriva och helt omöjlig att få med på bild för att ens skapa den rättvisa. Men underbart vackert och utsikten därefter. Underbar.

Vi åkte sedan vidare till en strand där de som ville fick bada och vi andra klättrade upp för ett berg. Trodde aldrig det skulle ta slut. Svetten rann, hjärtat slog så hårt att jag trodde ni i Sverige skulle höra det. Men så fort man var uppe på toppen och såg utsikten.. var det så värt det.

Tillbaka på båten igen vart det dags för middag. Än en gång massa mat. Kött, fisk, ris och grönsaker. Mätta i magarna så avslutade vi kvällen uppe på däck med varsin dricka. I mörkret kunde man höra försäljarna tuffa omkring med sina båtar och ropa "helloooooooo, wanna buy.. hellooooo, madamee, wanna buy"

Somnade gott och upp tidigt för frukost som bestod av rostat bröd, en skinkbit och omelett.

Kl 9 bar det av till the floating market och paddla kajak och titta lite på omgivningarna och sedan var det cookingclass där man fick lära sig att rulla vårrullar. Dessa tillagades sedan som man fick njuta av i väntan på lunchen som serverades precis innan vi var tillbaka på fastlandet och resan tillbaka till Hanoi skulle ta fart.

Haft en helt underbar helg och de var värt varenda krona!

"Do not swim without taking care by our crew member"...

Fin utsikt va?

Emelie

3 april 2012 21:37

WOW!!!! =) d låter ju heelt underbart ;) vilken helg! sicken jävla tur ni åkte å fick möjligheten å uppleva att :P PUSSSS!!!! <3