vietnam2012

Direktlänk till inlägg 16 april 2012

Avslutning, Ba Na Hills och party!

Av Angeliqa och Ellinor - 16 april 2012 11:58

Fredagen var sista dagen på praktiken så vi hade med oss en gigantisk tårta för att visa vår uppskattning. Dessvärre verkade inte tårtan vara någon större favorit på avdelningen då de efter varje tugga log stort mot oss och suckade igen inför nästa. Vi sa hejdå och begav oss ner till stranden med ett leende på läpparna. Nu har vi semester!

På lördagsmorgonen ställde vi väckarklockan och hyrde oss en moped. Det var dags att besöka det omtalade Ba Na Hills. Sagt och gjort. Från storstadsmullret till bergen. Vilken ny. otroligt vackert om än landets fattighet gjorde sig påmind. På ena sidan vägen fanns små skjul och mögliga byggnader där familjerna hängde tvätt och lagade mat, barnen lekte  farligt nära gatorna och gubbarna satt och drack öl. På andra sidan vägen byggdes nya lyxiga hotell med havsutsikt, fina restauranger och hus med pool. Sådana kontraster.

Väl framme rann svetten. Bland de varmaste dagarna och luften stod verkligen stilla. Svalkade oss med lite vatten innan vi köpte biljetterna upp till berget. 300.000 Dong kostade det. = 100 kr.

Senare på kvällen mötte vi upp de andra svenska studenterna och gick till vårt favoritställe - Bread of Life. Pizza och hamburgare gjorde magen glad och vi gick vidare till tjejernas hotell för lite förfest. Hamnade lite senare på ett uteställe med bra dunka-dunka musik. Dansade och svettiga och drack goda drinkar. Mellanlandade på en pub för lite kallt vatten och mindre ljudvolym innan vi kom hem till våra hotell och kröp ner lagomt trötta =)

På söndagen åkte vi iväg till Hoi An igen för att Ellen skulle fixa det sista på sin balklänning som hon inte var nöjd med. För att fördriva tiden gjorde vi lite pedikyr då den gamla flagnatbort och var riktigt ful. Tjejen känner lite snabbt på mina hälar och utbrister att de är stenhårda.. Sen skulle hon visa ett sätt som gjorde dem mjukare... Fram kommer ett rakblad och hon karvar bokstavligen bort död hud från mina fötter. för 70 spänn så har hon gjort våra fötter babymjuka. Väl investerade pengar!